Co to jest liczba klatek na sekundę?
Ramki to pojedyncze zdjęcia w pliku wideo. Liczba klatek na sekundę, zwykle wyrażana za pomocą terminu klatki na sekundę lub fps, to liczba klatek na sekundę zawartych w pliku wideo. Typowe szybkości klatek to 24 fps (dla filmu), 29,97 / 59,94 fps (dla telewizji), 30/60 fps (dla transmisji na żywo). Jeśli kręcisz w Europie, prawdopodobnie będziesz strzelać z prędkością 25 lub 50 kl./s.
Oto kilka typowych szybkości klatek i ich typowe zastosowanie.
24 fps - używane do większości filmów.
25 fps - używany w Europie do transmisji i przesyłania strumieniowego.
29,97 fps - Telewizja była pierwotnie nadawana w USA z szybkością 30 fps, ale 29,97 wprowadzono ze względów technicznych w celu obsługi telewizji kolorowej. Jeśli kręcisz wyłącznie do przesyłania strumieniowego, powinieneś wybrać 30 fps.
30 kl./s - używane w przypadku materiałów wideo nienadających się do emisji w Stanach Zjednoczonych i innych krajach.
50 fps - wideo o dużej szybkości klatek w Europie do transmisji lub transmisji strumieniowej.
59,94 - Wideo z dużą liczbą klatek na sekundę dla transmisji w USA.
60 kl./s - wysoka liczba klatek na sekundę w aplikacjach niezwiązanych z emisją.
Jaka jest różnica między liczbą klatek na sekundę a częstotliwością odświeżania lub Hz?
Jak wspomniano, liczba klatek na sekundę określa liczbę klatek na sekundę w pliku wideo. W przeciwieństwie do tego częstotliwość odświeżania, czyli Hz, określa liczbę odświeżania ekranu na sekundę. W tym momencie większość urządzeń wyświetlających odświeża się z częstotliwością 60 Hz lub szybciej, dzięki czemu mogą wyświetlać każdą klatkę w strumieniu 60 fps, co jest zwykle najwyższą częstotliwością klatek używaną do przesyłania strumieniowego. Tak więc, chyba że celujesz w starsze urządzenia, częstotliwość odświeżania twoich widzów nie powinna być czynnikiem przy wyborze strumieniowego przesyłania fps.
Jakiej szybkości klatek powinienem używać u źródła?
Jeśli kontrolujesz liczbę klatek na sekundę w kamerze lub innym źródle wideo, powinieneś dopasować liczbę klatek do treści. Jeśli robisz zdjęcia sportowe w szybkim tempie lub przechwytujesz ekran do gier komputerowych, wybierz 50/60 fps. Niektórzy puryści twierdzą, że 24 fps jest najlepsze do kinowych doznań, ale większość producentów wybiera 25/30 fps do produkcji innych niż sportowe.
Więcej nie zawsze jest lepsze, jeśli chodzi o liczbę klatek na sekundę i przesyłanie strumieniowe, ponieważ obsługa wysokiej jakości strumienia 60 fps wymaga większej przepustowości niż wysokiej jakości strumienia 30 fps. W przypadku większości produkcji z normalnym ruchem widzowie nie są w stanie odróżnić 30 fps do 60 fps przy takich samych poziomach jakości. Jednak po skompresowaniu w celu dostarczenia strumień 60 kl./s może wykazywać artefakty kompresji, które nie byłyby obecne w strumieniu 30 kl./s, co obniża jakość obrazu i jakość wrażeń (QoE). O ile zawartość naprawdę nie potrzebuje 50/60 fps, powinieneś wybrać 25/30 fps.
Współczynnik proporcji 16: 9 | H.264 / AVC | Częstotliwość wyświetlania klatek |
416 x 234 | 145 | ≤30 fps |
640 x 360 | 365 | ≤30 fps |
768 x 432 | 730 | ≤30 fps |
768 x 432 | 1100 | ≤30 fps |
960 x 540 | 2000 | takie same jak źródło |
1280 x 720 | 3000 | takie same jak źródło |
1280 x 720 | 4500 | takie same jak źródło |
1920 x 1080 | 6000 | takie same jak źródło |
1920 x 1080 | 7,800 | takie same jak źródło |
W zdecydowanej większości produkcji użycie 30 kl./s (lub 25 kl./s w Europie) powinno dać wynik wysokiej jakości.